FANDOM

"Cahaya yang cerah akan muncul di langit barat apabila bintang pertama keluar. Carilah cahaya yang bergerak itu, kerana ia akan menjadi saya."

―Ultra Seven (sebagai Dan Moroboshi) kepada Anne Yuri, Pencerobohan Terbesar Dalam Sejarah (Bahagian 2)
Ultra Seven
Ultraseven
Hos/Bentuk Manusia: Dan Moroboshi
Tetsuya Kitajima (sementara)
Masaki Kazimori (Heisei Ultra Seven)
Jin (Ultra Seven X)
Ketinggian: 40 meter
Berat badan: 35,000 tan
Umur: Lebih 19,000 tahun
Dunia rumah: Tanah Cahaya
Pelakon suara: Kohji Moritsugu (kini)
Masao Nakasone (stok dengusan dalam Bahasa Inggeris dan Ultraman Ace)
Osamu Saka (Ace episod 31)
Saburo Shinoda (Taro episod 33 dan 34; dengusan)
Ryu Manatsu (Leo episod 1; dengusan)
Kenji Nakagawa (Leo episod 51)
Hiroya Ishimaru (Ultraman Story, dengusan)
Toshihiko Seki (Ultraman Super Fighter Legends)
Kazuya Nakai (Ultraman World)
Katsuyuki Yamazaki (EVOLUTION)
Eriku Yoza (Ultra Seven X, dengusan)
Pelakon sut: Koji Uenishi (kecuali episod 14 dan 15)
Eiichi Kikuchi (episod 14 dan 15)
Kemunculan sulung: Ultra Seven Episod 1: Pencabar Halimunan
Kemunculan terakhir: Ultraman Geed The Movie: Connect The Wishes!
Bilangan kemunculan: Ultra Seven (49) (1)
Return of Ultraman (2) (8)
Ultraman Ace (8)
Ultraman Taro (6)
Ultraman Leo (1)
Ultraman Mebius (3)
Never Ending Odyssey (2)
Filem (6)
Kaum: Ultra
Status: Hidup
Keluarga: Ibu bapa Seven
Bapa Ultra (Bapa saudara)
Ibu Ultra (Ibu saudara)
Ultraman Taro (Sepupu)
Ultraman Zero (Anak lelaki)
Afiliasi: Superior Seven
Ultra Brothers
Ultraman Leo (Murid)
Ultraman Orb

Ultra Seven (ウルトラセブン Urutora Sebun?) ialah Ultra ketiga yang datang ke Planet Bumi. Dia datang ke Bumi selepas dihantar ke peta Bima Sakti, tetapi planet itu menarik perhatiannya dan tiba setelah tiba di sana dia mengambil bentuk seorang lelaki yang berani dan menamakan dirinya sebagai Dan Moroboshi. Meskipun Ultra Seven melindungi Bumi dalam jangka masa yang lama, namun pada akhirnya kuasanya semakin lemah akibat daripada pelbagai pertempuran yang dilaluinya, maka dia meninggalkan Bumi selepas pertempuran terakhirnya tanpa dapat mengucapkan selamat tinggal kepada anggota pasukan Ultra Garrison. Walau bagaimanapun, pada masa kemudian dia kembali ke Bumi untuk membantu adik-beradiknya dalam peristiwa malapetaka dengan melawan makhluk asing yang kuat seperti Alien HipporitoAlien Temperor, Yapool dan Grozam. Dia kemudiannya didedahkan mempunyai seorang anak lelaki yang bernama Ultraman Zero yang menjadi salah satu Ultra berkemahiran tinggi dari Tanah Cahaya.

Perbezaan dengan Ultraman

Ia dinyatakan bahawa Seven pada asalnya direka untuk wujud di alam semesta yang belum pernah muncul sepanjang peristiwa siri Ultra Q dan Ultraman. Ultra Seven menanggung banyak perbezaan dengan Ultra Brothers yang lain, meskipun Taro menanggung sedikit kemiripan dengannya.

  • Seven mempunyai mata yang berwarna kuning cerah dan berbentuk seperti petak berbanding Ultraman dan Zoffy yang berwarna putih cerah dan berbentuk bujur.
  • Di matanya, terdapat setitik anak mata yang boleh dilihat dengan jelas.
  • Berbanding mempunyai Pemasa Warna, Seven mengenakan Lampu Sinaran yang akan berkedip ketika dia berada dalam bahaya sahaja.
  • Seven tidak mempunyai had masa disebabkan oleh pelindung dada miliknya, yang menggunakan tenaga langsung dari matahari.
  • Berbanding menyelamatkan manusia yang memerlukan dan bersimbiosis dengan mereka, Seven sebaliknya menciptakan dirinya sebagai bentuk manusia, bernama Dan Moroboshi selepas menyelamatkan Jiro. Kelemahannya adalah apa sahaja kecederaan yang dialaminya akan menjadikannya kepada bentuk manusianya.

Sejarah

Ultra Seven

Seorang pahlawan dari Tanah Cahaya yang terletak di Nebula M78, 340 pada asalnya dihantar untuk memetakan Galaksi Bima Sakti di mana dia akhirnya melawat sebuah planet yang menarik minatnya, iaitu Bumi. Sewaktu lawatan pertamanya, dia menyelamatkan nyawa seorang pendaki gunung muda bernama Jiro Satsuma yang hampir mati kerana menyelamatkan seorang pendaki rakan dari berkongsi nasibnya. Walau bagaimanapun, berbanding menggabungkan badan mereka, 340 mengubah dirinya menjadi suatu persamaan yang tepat dari Jiro yang tidak sedarkan diri, walaupun dia menyesuaikan dirinya dengan pakaian awam yang lebih bersahaja berbanding Jiro. Tetapi dia menamakan semula dirinya sebagai "Dan Moroboshi" untuk mengelakkan kekeliruan dengan Jiro. Seorang pemuda yang misteri tetapi mesra dan membantu, Dan bergabung dengan Ultra Guard sebagai ahli keenam, tetapi tanpa diketahui mereka (atau sesiapa sahaja untuk perkara itu), dia menyelamatkan hari dari pencerobohan makhluk asing dengan nama sebenar sebagai Ejen 340 dan dibaptis oleh Garison sebagai "ahli kehormat ke-7" Ultra Seven.

Heisei Ultra Seven

Ultra Seven 1994

Ultra Seven 1998

Ultra Seven 1999

Ultra Seven EVOLUTION

Walaupun Seven muncul semula dengan Kazimori, Dan tidak membuat sebarang kemunculan kerana Kazimori dan Seven menjalani penggabungan yang lebih mendalam daripada sebelumnya, sehingga Seven kini bercakap dengan suara lelaki muda itu.

Return of Ultraman

Selepas Ultraman Jack dikalahkan oleh Bemstar, Jack menuju ke matahari untuk mendapatkan lebih banyak kuasa sehingga dia mendengar satu suara yang memberi amaran kepadanya bahawa dia akan mati jika dia tertangkap dalam graviti matahari. Tetapi Jack sedang meluru ke arah matahari, nampaknya ditakdirkan sehingga Ultra Seven tiba menyelamatkan Jack. Tidak lama selepas itu, Ultra Seven memberikan Jack seutas Gelang Ultra yang boleh membantunya dalam pertempuran akan datang, dan Jack kembali ke Bumi untuk melawan Bemstar. Ultra Seven Tiba!

Pada Malam Krismas, Jack telah ditangkap oleh Alien Nackle selepas kekalahan daripadanya dan Black King dan dia dibawa ke Planet Nackle untuk dihukum mati. Tetapi kemudian Ultra Seven dan Ultraman terbang untuk menyelamatkan Ultraman Jack dari Alien Nackle dengan menggunakan Bintang Ultra yang menghidupkan Ultraman Jack dan menghancurkan kapal-kapalnya. Ultraman Jack mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakannya dan kembali ke Bumi. Apabila Bintang Ultra Bersinar

Ultraman Ace

Ultraman Story

Setelah membawa Bapa Ultra kembali ke M78 selepas pertempuran dengan Alien Hipporito dan sementara Ultraman Taro melawan Enmargo, Juda memanggil Grand King. Ultra melihatnya datang dan memujuknya untuk ke planet lain. Walaupun Ultra Brothers telah dikalahkan sepenuhnya oleh Grand King, Bapa Ultra bangkit dan berkata Taro adalah satu-satunya yang dapat mengalahkannya.

Ibu Ultra memberitahu Taro tentang perkara ini dan dia mengalahkan Enmargo. Dia terbang ke lokasi abang-abangnya untuk membantu mereka. Kemudian Ibu Ultra memberitahu mereka bahawa mereka perlu menyalurkan tenaga mereka ke tanduk Taro. Selepas berbuat demikian mereka diserap ke dalam diri Taro yang menjadikannya Super Ultra. Tidak lama kemudian dia mengalahkan raksasa itu dan Juda pun lenyap. Taro memisahkan dirinya daripada Ultra Brothers dan mereka kembali kepada bintang Ultra. Bapa Ultra telah pulih dan mereka semua mempunyai perbualan yang inspiratif dan Taro menjadi ahli Ultra Brothers.

Ultraman Taro

The 6 Ultra Brothers vs. The Monster Army

Ultraman Leo

Pasca Ultraman Leo

Walaupun dijelaskan bahawa Seven (sebagai Dan Moroboshi) berjaya melarikan diri dari pangkalan apabila Silver Bloome memakannya, bagaimana dia sebenarnya melarikan diri adalah berbeza dalam beberapa media selain TV.

  • Novel Ultraman Mebius: Semasa serangan Silver Bloome, dia diteleportasikan oleh Ibu Ultra ke Tanah Cahaya ketika dia menyembuhkan kecederaan yang dialaminya akibat serangan Giras Brothers dan memberikannya Ultra Eye yang telah dibaiki yang membolehkannya untuk menjadi Ultra Seven sekali lagi.
  • Manga Mamoru Uchiyama: Ultra Seven dibunuh semasa pembunuhan beramai-ramai dalam bentuk manusianya, Dan Moroboshi. Akhirnya, dia dihidupkan kembali beberapa ketika kemudian apabila Wira Ultra melancarkan serangan ke atas tentera King Jackal, dengan Seven dihidupkan kembali bersama Ultra Brothers yang dibunuh oleh King Jackal dan mereka menembak sinaran penamat mereka dan mengakhiri pemerintahan keganasannya.

Ultraman Mebius & the Ultra Brothers

Ultraman Mebius

Selepas Mebius dibekukan oleh Glozam, Dan bergegas ke atas kudanya untuk menyelamatkannya. Semasa krisis ini, dia berkawan dengan seorang ahli GUYS Konomi Amagai, meyakinkannya bahawa Mebius masih hidup dan dia bukannya tidak berguna. Apabila GUYS memulakan operasi mereka untuk membebaskan Mebius, Dan mengubah dan memegang Glozam sambil membenarkan Mebius dibebaskan. Bersama-sama mereka memerangi alien, tetapi akhirnya Konomi dengan METEOR yang diubah suai yang mengakhiri abadi setelah pasangan itu menghancurkan tubuhnya.

Kemudian pada akhir siri semasa pertempuran dengan Alien Empera, Seven membantu Ultra Brothers yang lain dengan membebaskan matahari dari selongsong batu yang Emperor telah melapisi dengannya dan mempunyai perbualan telepati dengan kru GUYS, menggalakkan mereka untuk terus berjuang, membolehkan mereka untuk memulihkan Mebius dan mengalahkan semua alien yang berkuasa.

Great Decisive Battle! The Super 8 Ultra Brothers

Rencana utama: Ultra Seven (Alam Semesta Superior)

Ultra Seven muncul sebagai versi semesta alternatif bagi dirinya dalam filem ini.

Ultra Seven X

Ultraseven X

Ultra Seven X

Ultra Galaxy Mega Monster Battle: Never Ending Odyssey

Ultra Seven terperangkap dalam Perisai Kegelapan selepas menyerapnya. Kemudian Rei melihatnya dalam sbeuah penglihatan di mana Ultra Seven melawan dengan Perisai Kegelapan. Selepas Rei mengalahkan Perisai Kegelapan untuk kali pertama, Ultra Seven dihidupkan semula dan memberikan Miclas kepada Rei. Di akhir siri, Ultra Seven kembali untuk mengambil Miclas dan melarikan diri dengan ZAP SPACY selepas Alien Rayblood mahukan Rei. Perisai Gelap

Ultraman Mebius Gaiden: Ghost Rebirth

Seven muncul bersama dengan Jack, Ace, Ultraman, Taro dan Zoffy dan melihat Tanda Ultra Hikari. Hikari telah ditangkap, lalu Ace dan Taro dihantar untuk menyiasat ini. Dia tidak dilihat selepas itu.

Mega Monster Battle: Ultra Galaxy Legends The Movie

Ultraman Zero The Movie: Super Deciding Fight! The Belial Galactic Empire

Dia muncul semula dalam filem ini dengan peranan minimum. Dia mula-mula muncul melawan Darklops Zero bersama Zero. Dia kemudian dilihat dalam sebuah perbincangan tentang sejenis alat yang ditinggalkan oleh salah satu Darklops itu dan Zero memutuskan untuk pergi menyiasat tentangnya. Seven kemudiannya memberinya Zero Gelang Ultra dan memberikan tenaga cahaya kepada Zero. Dia kemudian melawan Darklops dan dikalahkan. Kemudian dia muncul lagi selepas Zero mengalahkan Belial.

Ultraman Saga

Ultraman Ginga

Dark Spark War

Ultraman Ginga S

Ultraman Orb The Movie: Lend Me The Power of Bonds!

"Sekarang, sudah tiba masanya untuk menggunakan ikatan terkuat. Pergi, Ultraman Orb!"

―Ultra Seven kepada Orb

Selepas Trinitium Shield Ultraman Orb telah dipecahkan dan dia dipukul dengan Deavorick Canon, Dan Moroboshi muncul dan menolak Orb untuk terus bertempur. Apabila dia bangun semula, Dan bertukar menjadi Ultraseven untuk membantu dalam pertempuran. Dia mula-mula menggunakan Slugger Mata Ultra untuk memotong tangan Sadeath, dengan itu memecahkan sambungannya dengan Deavorick. Tangan Sadeath memperbaharui diri mereka, mendorong Seven untuk mengambil pendekatan yang lebih fizikal. Dia melakukannya dan akhirnya ancaman telah dikalahkan. Dengan itu, dia dan Ultra yang lain terbang dari tempat kejadian.

Ultra Fight Orb

Seven, bersama-sama dengan Zoffy dan Jack, muncul semula dalam siri mini ini.

Dalam episod 2, Seven bersama-sama dengan Zoffy dan Jack bercakap tentang aura jahat Planet Yomi dan mereka bertiga meninggalkan Ibu Pejabat Garrison Angkasa.

"Kamu pergi berehat. Saya perlu menunjukkan kepada anak saya dari semasa ke semasa."

―Ultraseven, episod 4

Kemudian, dalam episod 4, Seven tiba di Planet Yomi bersama kawan-kawannya untuk menyelamatkan Zero dan akhirnya menghadapi musuh lamanya, King Joe.

Seven berlawan dengan King Joe, mengetuknya di dada beberapa kali sehingga dia melemparkannya ke tanah. Sekali di lapangan Seven memukul King Joe dengan pantas sehingga menggunakan Slugger Mata Ultra untuk memotong beberapa kali badan robot untuk merosakkannya secara mortal dan membuatnya meletup.

Ultraman Geed

"Jangan pergi! Alam semesta ini... tidak akan bertahan."

―Seven menghalang Zero yang yang tidak berdaya untuk pergi.

Seven ialah antara Wira Ultra yang berjuang melawan Belial dan tenteranya dalam Omega Armageddon. Setelah Belial memulakan Kesan Krisis, Seven hanya mampu menahan anaknya Zero daripada pergi ke hadapan, sambil tidak berdaya menatap kegagalan mereka sebelum King mengorbankan dirinya untuk membalikkan kemusnahan yang dibuat oleh Belial. Beberapa tahun kemudian, kuasa Seven terletak di dalam hos Bintang Kecil, Toru Honda dan telah diselamatkan sebagai Kapsul Seven, membolehkan Geed untuk bertukar menjadi bentuk Solid Burning yang digunakan bersama Kapsul Leo. Dia muncul dalam episod terakhir siri ini selepas merasai keazaman dan keberanian Geed untuk mengalahkan Belial di Tanah Cahaya.

Ultraman Geed The Movie: Connect The Wishes!

Ultra Seven muncul semula dalam filem ini bersama Ultraman, Zoffy, Ibu Ultra dan Bapa Ultra yang membuat spekulasi tentang pertempuran yang berlaku di Bumi.

Profil

Ultra Seven
Ultraseven data

Ultra Seven
Ultraseven mantel

Ultra Seven memakai Mantel Brothers

Ultra Seven X
Ultraseven X data

Ultra Seven Dark
Ultraseven Dark

Statistik

  • Nama lain: Redman, Piagam Bintang No. 340 oleh Garison Angkasa, Raksasa Merah (Ultra seven X) dan Ultra Seven Dark (DarkLived)
  • Bentuk manusia: Dan Moroboshi
    • Hos manusia: Jin, kemudian mengembalikan Mata Ultra
  • Masa aktiviti: Tidak jelas (Jika ada tenaga suria dia boleh caj semula)
  • Alat transformasi: Mata Ultra
  • Ketinggian: 40 meter (Mengikut analisis Alien Guts dia boleh membesar sehingga 50 meter)
  • Berat badan: 35,000 tab
  • Umur: Lebih 19,000 tahun
  • Kelajuan penerbangan: Mach 7
  • Kelajuan berlari: 800 km sejam
  • Kelajuan bawah air: 240 knot
  • Jarak melompat: 400 meter
  • Kekuatan fizikal: Ultra Seven boleh mengangkat 100,000 tan
  • Kekuatan menendang: Kuasa 2,000 batang dinamit
  • Kelemahan: Kesejukan
  • Pekerjaan: Selepas pulang dari Bumi, Ultra Seven berkhidmat sebagai ketua Cawangan Garison Angkasa. Dia menjadi ahli elit Angkasa Garrison seperti Ultra Brothers yang lebih tua
  • Hobi: Berenang
  • Struktur keluarga:
    • Bapa: Ketua Wira Garison Angkasa.
    • Ibu: Meninggal dunia ketika Seven kecil.
    • Abang: Pengarah ibu pejabat Garison Angkasa semasa.
    • Kakak: Dibesarkan selepas ibunya meninggal dunia.
    • Ibu Zero: Seorang saintis yang tidak didedahkan namanya. Keberadaannya sekarang tidak diketahui kerana statusnya kepada Seven.
    • Anak lelaki: Ultraman Zero
    • Sepupu: Ultraman Taro
    • Ibu saudara: Ibu Ultra (Kakak kepada ibu)
    • Bapa saudara ipar: Bapa Ultra
    • Sepupu angkat: Ultraman Ace
    • Ibu saudara: Isteri Jack (Kakak kepada ibu)
    • Bapa saudara ipar: Ultraman Jack

Ciri-ciri Badan

  • Lampu Sinaran (ビームランプ Bīmu Ranpu?): Batu hijau di dahi Seven, ia bersamaan dengan pemasa warna. Tidak seperti pemasa warna biasa, pancaran lampu tidak berubah warna tetapi hanya berkelip. Ia berkelip apabila tenaga solar Seven rendah atau kekuatan fizikalnya habis atau dia cedera serius, pada dasarnya mana-mana keadaan fizikal di mana hidupnya terancam akan menyebabkan ia bertindak balas.
  • Pelindung (プロテクター Purotekutā?): Perisai di dadanya dan bahu, ia adalah cara yang dia mengembalikan tenaganya. Pelindung berfungsi secara berterusan tetapi boleh diaktifkan pada kehendak untuk meningkatkan penyerapan tenaga.
  • Perisai Ultra (ビームランプ Bīmu Ranpu?): Perisai Seven adalah tipikal dari Ultra dari M78 di Showa Universe, ia tahan api dan letupan laser walaupun ia kehabisan tenaga. Seperti mana-mana kehidupan lain dari dunia rumah dia sangat mudah terdedah kepada cuaca sejuk.

Transformasi

Mata Ultra

Dan Moroboshi boleh berubah menjadi bentuk sebenarnya menggunakan objek berupa sepasang cermin mata dipanggil Mata Ultra.

Urutan Transformasi

Dan menggunakan Ultra Eye dengan meletakkannya di di bahagian mata di mukanya yang menyerupai seperti pemakaian cermin mata tetapi tanpa bingkai, kemudian percikan cahaya yang berputar akan muncul dalam kanta dan dia berubah menjadi Ultra Seven dalam beberapa saat.

Spark Doll

Ultra Seven telah menjadi Spark Doll dalam pengakhiran Dark Spark War yang disebabkan oleh kuasa-kuasa dari Dark Spark. Dia mungkin disimpan dalam koleksi Dark Lugiel bersama Ultraman, dan akhirnya diberikan kepada Alien Nackle Gray, yang menyerahkannya kepada Seiichiro Isurugi, ayah Misuzu. Selepas kekalahan Dark Lugiel, Spark Doll Ultra Seven mungkin telah kembali kepada bentuk asalnya dan meninggalkan Bumi untuk pulang ke rumahnya.

Penggunaan

  • Dalam penghujung episod 8, apabila Seiichiro menggunakannya untuk menyerang Ginga. Anak patung itu di-DarkLived menjadi Ultra Seven Dark.
  • Dalam episod 9, dalam pertempuran seterusnya dengan Ginga. Seiichiro bertukar daripada Ultraman Dark kepada Ultra Seven Dark selepas ketibaan Jean-Nine.
  • Dalam episod 10, di mana Seiichiro bertukar menjadi Ultra Seven untuk menghentikan Super Grand King bersama Ultraman Tiga dan Ultraman.

Kebolehan

Tidak seperti Ultraman lain, Ultra Seven tidak menunjukkan apa-apa kekangan masa yang dialami oleh kebanyakan wira lain dalam Siri Ultra. Walau bagaimanapun, kadang-kadang Lampu Sinaran hijau di dahinya akan berkelip dengan cara yang sama dengan Pemasa Warna yang dimiliki oleh Ultra lain. Namun, ini cenderung berlaku apabila Ultra Seven berada dalam bahaya yang mendekatkannya dengan kematian, menunjukkan ia memberi amaran kepadanya betapa lemahnya dia daripada berapa banyak masa yang dia telah tinggalkan untuk bertarung. Ini serupa dengan beberapa Ultra yang lebih baru yang bertindak sebagai penunjuk kerosakan pertempuran berbanding had masa. Ini disebabkan oleh perisai di bahunya adalah panel solar.

  • Raksasa Kapsul (カプセル怪獣 Kapuseru Kaijū?): Apabila tidak mampu bertarung (biasanya kerana Mata Ultra telah dicuri), Dan selalunya akan menghasilkan kapsul kecil yang mengeluarkan raksasa berukuran gergasi untuk bertempur sebagai tempatnya. Walaupun dia ditunjukkan mempunyai empat atau lima kapsul, hanya tiga Raksasa Kapsul yang ditunjukkan dalam siri ini: WindomMiclas dan Agira. Dalam siri langsung ke video tahun 1998, Ultra Seven pernah sekali tidak mampu menghentikan ahli Ultra Garrison baru untuk mengambil tempatnya dengan mengubahnya menjadi kapsul dengan cara yang sama dengan raksasa kapsulnya. Raksasa Kapsul juga kembali dalam bentuk Raksasa Marquette (マルケット怪獣 Makketo Kaiju?) dalam siri Ultraman Mebius.
  • Ultra Psychokinesis (ウルトラ念力 Urutora Nenriki?)
  • Teleportasi (テレポーテーション Terepōtēshon?)
  • Slide In (スライドイン Suraido In?)
  • X-Ray Vision (透視能力 Tōshi Nōryoku?)
  • Ultra S.O.S. (ウルトラS.O.S. Urutora S.O.S.?)
  • Ultra Spliter (ウルトラスプリター Urutora Supuritā?)
  • Terbang (飛行能力 Hikō Nōryoku?)
  • Perjalanan Kilat: Ultra Seven boleh berubah menjadi bebola merah yang digunakan untuk perjalanan jarak jauh melalui angkasa.
  • Penciptaan Kad Gabungan Ultra: Seven boleh mencipta Kad Gabungan Ultra dirinya yang diberikan kepada Orb untuk dia menggunakan kuasanya.
  • Transformasi: Setelah mendapat tenaga yang mencukupi, Seven dapat berubah menjadi Seven X. Dilihat dalam Festival Ultraman 2017.

Senjata

  • Eye Slugger (アイスラッガー Ai Suraggā?)
    • Ultra Knock Tactics (ウルトラノック戦法 Urutora Nokku Senpō?)

Teknik

Istimewa

  • Emerium Ray (エメリウム光線 Emeriumu Kōsen?)
  • Wide Shot (ワイドショット Waido Shotto?)
    • Triple Shot (トリプルショット Toripuru Shotto?)
  • Stop Light (ストップライト Sutoppu Raito?)
  • Eye Beams (アイビーム Ai Bīmu?)
  • Ultra Spiral Beam (ウルトラスパイラルビーム Urutora Supairaru Bīmu?)
  • Shuriken Ray (手裏剣光線 Shuriken Kōsen?)
  • Wedge Ray (ウェッジ光線 Uejji Kōsen?)
  • Shakehand Ray (シェイクハンド光線 Sheiku Hando Kōsen?)
  • Break Ray (ブレーク光線 Burēku Kōsen?)
  • Double Beam (ダブルビーム Daburu Bīmu?)
  • Ryu Shoot (リュウショット Ryuushotto?)

Fizikal

  • Ultra Punch (ウルトラパンチ Urutora Panchi?)
  • Ultra Kick (ウルトラキック Urutora Kikku?)
  • Ultra Chop (ウルトラチョップ Urutora Choppu?)
  • Ultra Elbow (ウルトラエルボー Urutora Erubō?)
  • Flying Mare (背負い投げ Shoinage?)
  • Ultra Swing (ウルトラスウィング Urutora Suuingu?)
  • Rolling Spark (ローリングスパーク Rōringu Supāku?)
  • Body Windmill (ボディ風車 Bodi Kazaguruma?)
  • Ultra Power (ウルトラパワー Urutora Pawā?)
  • Dropped Brains Reverse (脳天逆落とし Nōten Gyaku Otoshi?)
  • Ultra Back Breaker (ウルトラバックブリーカー Urutora Bakku Burīkā?)

Lain-lain

  • Body Spark (ボディスパーク Bodi Supāku?)
  • Ultra Bubble (ウルトラバブル Urutora Baburu?)
  • Ultra Water Flow (ウルトラ水流 Urutora Suiryū?)
  • Ultra Barrier (ウルトラバリヤー Urutora Bariyā?)
  • Ultra V Barrier (ウルトラVバリヤー Urutora Vui Bariyā?)
  • Perfect Freezer (パーフェクトフリーザー Pāfekuto Furīzā?)
  • Ultra Impulse (ウルトラインパルス Urutora Inparusu?)

Gabungan

  • W Ray (W光線 W Kōsen?)/W Beam (Wビーム W Bīmu?)
  • Grand Spark (グランドスパーク Gurando Supāku?)
  • Red Light (レッドライト Reddo Raito?)
  • Emerium-Mebium Shot (エメリウムメビウムショット Emeriumu Mebiumu Shotto?)
  • Final Cross Shield (ファイナルクロスシールド Fainaru Kurosu Shīrudo?)
  • Ultra Charge (ウルトラチャージ Urutora Chāji?)
  • Energy Charge (エネルギーチャージ Enerugī Chāji?)
  • Combination Zero (コンビネーションゼロ Konbinēshon Zero?)
  • Double Emerium Attack (ダブルエメリウムタック Daburu Emeriumu Atakku?)

Seven Dark

Seven Dark mempunyai teknik yang sama seperti yang asal.

Media lain

Ultra Fight

Trivia

Wira Ultra
Ultra Showa Ultraman | Zoffy | Ultra Seven | Ultraman Jack | Ultraman Ace | Ultraman Taro | Ultraman Leo | Astra | Ultraman 80 | Ultraman Joneus | Ultraman Chuck | Ultraman Scott | Ultrawoman Beth
Ultra Heisei

Ultraman Great | Ultraman Powered | Ultraman Zearth | Ultraman Tiga | Ultraman Dyna | Ultraman Gaia | Ultraman Agul | Ultraman Neos | Ultra Seven 21 | Ultraman Cosmos | Ultraman Justice | Ultraman Legend | Ultraman Noa | Ultraman Nexus | Ultraman the Next | Ultraman Max | Ultraman Xenon | Ultraman Mebius | Ultraman Hikari | Ultraman Zero | Ultraman Saga | Ultraman Ginga | Ultraman Victory | Ultraman Ginga Victory | Ultraman X | Ultraman Orb | Ultraman Geed | Ultraman Rosso | Ultraman Blu | Ultraman Ruebe
Ultra lain Superior Seven | Bapa Ultra | Ibu Ultra | Ultraman King | Elek | Loto | Amia | Rakyat U40 | Hanuman | Yullian | Ultra Nyan | Raksasa Cahaya Purba | Rakan Tiga | Ultraman Boy | Ultraman Pict | Ultraman Nice | Ultra Kamen Rider | Ultra Idemitsujin | Ultraman Neko | Ultraman Ribut
Alam Semesta Alternatif Ultraman (Garis Masa Neo Frontier Space) | Zoffy (Alam Semesta Neos) | Ultraman (Alam Semesta Superior) | Ultra Seven (Alam Semesta Superior) | Ultraman Jack (Alam Semesta Superior) | Ultraman Ace (Alam Semesta Superior) | Ultraman Tiga (Alam Semesta Superior) | Ultraman Dyna (Alam Semesta Superior) | Ultraman Gaia (Alam Semesta Superior) | Ultraman Tiga (Garis Masa Ultra Flare)
Ultra Manga Ultraman (THE FIRST) | Zoffy (Story 0) | Ultra Seven (Story 0) | Ultraman (Story 0) | Ultraman Ace (Story 0) | Ultraman Jack (Story 0) | Ultraman Leo (Story 0) | Astra (Story 0) | Ultraman Taro (Story 0) | Gorian | Zaji | Drew | Colorless | Flare | Rutia | Alphonne | Ars | Acura | Pengubahsuaian Ultra | Ultraman Tiga (Manga Uchūsen) | Ultraman (Manga ULTRAMAN)
Raksasa Kejadian Lain Blast | Ultraman | Ultra Seven | Belial | Jack | Ace | Taro | Luna dan Corona | Tiga | Jean-Bot | Bapa Burai | Glen Fire | Mirror Master | Leo | King
Ultra Tiruan dan Jahat Ultraman Palsu | Robot Ultra Seven | Ace Robot | Astra Tiruan | Khayalan Ultra Seven | Evil Ultraman Great | Ultraman Joneus Palsu | Ultraman Shadow | Evil Tiga | Ultraman Dyna Tiruan | Terranoid | Ultraman Gaia Tiruan | Ultraman Agul Tiruan | Ultraman Cosmos Tiruan | Chaos Ultraman | Chaosroid | Dark Faust | Dark Mephisto | Dark Mephisto Zwei | Dark Zagi | Ultraman Mebius Palsu | Hunter Knight Tsurugi Palsu | Ultraman Mebius Tiruan | Ultraman Belial | Darklops Zero | Darklops | Robot Ultraman | Robot Zoffy | Robot Ultraman Jack | Ilusi Ultraman Zero | Ultraman Geist | Ultraman Dark | Seven Dark | Ultraman Orb Palsu | Abang Geed | Ultraman Orb Dark
Gergasi Gelap Darramb | Hudra | Camearra